יום ראשון, 2 בנובמבר 2008

היכן עדיף לחפש תשובה לבעיה רפואית : Pubmed Vs. UpToDate

כיום רבים מאנשי המחקר הרפואי ומקצועות הפרקטיקה הרפואיים מחפשים מידע רב באינטרנט. למעשה זהו מקור רב ובלתי נדלה של ידע המאפשר לנו להתקדם בתובנות המקצועיות ולשמור על היכולת המקצועית.
חיפוש מידע רפואי באינטרנט הוא חלק בסיסי בהווית הרפואה דרך הרשת - עוד בהיות הרשת web 1.0 וכלה בהיותה מוגדרת היום כ- (web 2.0 ( health 2.0.

בעבר, נטו הרופאים, לחזור למקורות הידע הבסיסיים . לפתוח ולקרוא את הריסון בפנימית היה חלק בסיסי ממתודולוגית רענון הידע והחומר.
היום אנו נוטים להתעדכן במהירות דרך הרשת. מהדורות ספרי הלימוד המסורתיים הופכות להיות מיושנות עוד לפני שנקנו על ידי מי מכם.
נכון, לחיפוש באינטרנט יש חסרונות לא מעטים. הבולט ביניהם הוא הקושי לסנן ולברור מידע איכותי, אמין, ומוסכם על הקהיליה הרפואית/מחקרית, אבל אף בהתחשב במגבלות אלו, נוטים יותר ויותר אנשי רפואה ומחקר להבין את היתרונות העצומים האגורים בממלכת הידע העצומה ברשת. מידענות מקצוענית הינה אחד מכלי העבודה החשובים היום של רופא וחוקר.

בתחום החיפוש הרפואי באינטרנט, רוב אנשי הרפואה פונים למקורות שונים, כמובן, אבל שני אבני יסוד בתחום זה הינם :

Pubmed ו- UpToDate .

באופן מסורתי נחשב הראשון (Pubmed ) כמקור "הבטוח" - השטח ה"ידוע" לחיפוש מידע דרך האינטרנט.

במחקר שנעשה לאחרונה בוצעה השוואה בין שני האתרים ביכולתם לספק תשובות לבעיות/שאלות רפואיות שנשאלו מתמחים ומומחים ברפואה פנימית.

המחקר הצביע כי יותר תשובות ( מלאות או חלקיות) נמצאו במקור -UpToDate מאשר ב- Pubmed, אם כי הפער המשמעותי מבחינה סטטיסטית נמצא בתשובות לשאלות אשר היו קשורות לנושאים באטיולוגיה או לטיפול.

זמן החיפוש הממוצע ב-UpToDate אף הוא היה קצר יותר - 241 שניות בממוצע לעומת 291 שניות בחיפוש דרך Pubmed .
הפערים בין שני מקורות המידע היו קיימים ברוב הנושאים הרפואיים.

מפתיע? מחדש?

אולי. תלוי את מי שואלים.

יש לא מעט רופאים שכבר מזה זמן רב מעדיפים מסורתית לפנות ל: UpToDate ככלי החיפוש הראשוני.
בל נשכח, בנוסף, כי מקור זה הרי מכוון Evidence Based Medicine בעוד ש- Pubmed הוא מנוע חיפוש "שמרני יותר" המבוסס על מקורות המידע של Medline , כך ששאלות הנוגעות לפרקטיקה הטיפולית ולבעיות "בשטח" עשויות להיות תשובות מעודכנות ומלאות דווקא ב- UpToDate.

כמובן שמאמר זה מחזק את תפיסתינו לגבי חשיבות החיפוש והתעדכנות במאגר ידע זה ושכמותו.



אין תגובות: